A. Algemene gegevens

Naam ANBI kerkelijke gemeente:  Protestantse Gemeente De Aarkerk
RSIN/Fiscaal nummer: 002583598
KVK-nummer: 76384659
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   
Naam ANBI diaconie: Diaconie van de Protestantse Gemeente De Aarkerk
RSIN/Fiscaal nummer: 824123517
KVK-nummer: 76384861
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   
Website: www.aarkerk.nl
Adres: Oostkanaalkade 2
Postcode: 2461 GB
Plaats: Ter Aar
Telefoonnummer kerk: 0172-600253

De Protestantse Gemeente De Aarkerk is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 1 van de kerkorde.

De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3).

De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 2 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.

De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse Gemeente De Aarkerk en de diaconie van de Protestantse Gemeente De Aarkerk.

B. Samenstelling bestuur

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 13 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. Het College van diakenen telt 4 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie.
De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 8).

C. Doelstelling/visie

De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan het volk Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

D. Beleidsplan

Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link: Beleidsplan Protestantse Kerk in Nederland

Het beleidsplan van de Protestantse Gemeente De Aarkerk staat op de website. De link is: Toekomstplan 2023-2026.

Uitgelicht de beleidsregels van de diaconie:
De doelstelling van het College van Diakenen zijn onderdeel van de Protestantse Gemeente De Aarkerk, waarbij de nadruk ligt op betrokkenheid bij de zwakkeren en samenleving en wereld.
Diaconale steun wordt gegeven aan jong en oud, ongeacht afkomst of geloofsovertuiging. Als kerkgemeenschap voelen we ons verbonden met de gehele samenleving, zowel dichtbij in de eigen woonplaats, in eigen land als wereldwijd. Dit o.m. door het financieel ondersteunen van organisaties die zich inzetten voor de medemens.
Tevens valt de Z.W.O. onder de verantwoordelijkheid van de diaconie. De afkorting ZWO staat voor de drie werkvelden: Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking. Op deze drie werkterreinen wil de ZWO zich richten bij het navolgen van Jezus in woord en daad. Binnen de Protestantse Gemeente De Aarkerk valt het werelddiaconaat onder de Diaconie maar praktisch gezien valt het onderscheid tussen de werkvelden moeilijk te maken. Zending wordt veelal gecombineerd me ontwikkelingswerk, en ook werelddiaconaat speelt hierbij vaak een ondersteunende rol.

E. Beloningsbeleid

De beloning van de predikant van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De beloning van diakonale medewerkers – indien aanwezig - is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland

Bij de diaconie van de Protestantse Gemeente De Aarkerk zijn geen betaalde krachten in dienst.
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
Aangaande orgelspel moeten wij een beroep doen op organisten buiten onze gemeente. Deze ontvangen een bescheiden vergoeding voor hun werkzaamheden en wel € 30,-.

F. Verslag activiteiten

De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.

Diaconie
De diaconie draagt zorg voor de besteding van de aan haar toevertrouwde gelden. Deze komen beschikbaar door collecten en toegezegde vrijwillige bijdragen. Met deze fondsen worden o.m. een jaarlijkse middag voor de ouderen in de kerk georganiseerd, wordt er bijgedragen aan de jaarlijkse kerstpakketten voor minder bedeelden in zowel de kerkelijke als de burgerlijke gemeente. Tenslotte worden een groot aantal goede doelen in binnen- en buitenland ondersteund.
In 2023 heeft de diaconie samen met de diaconie van de Hervormde Gemeente de Levende Adventskalender georganiseerd.

Hieronder treft u de belangrijkste onderdelen uit het jaarverslag van 2023 van het college van kerkrentmeesters en jeugdactiviteiten. De volledige jaarverslagen zijn op te vragen bij onze scriba.

Jaarverslag College van Kerkrentmeesters 2023:
Ook in 2023 zijn we weer actief bezig geweest om onze gebouwen in een zo goed mogelijke staat van onderhoud te houden. 
De volgende onderwerpen zijn behandeld:
• Marina is gestopt als predikant, er is een solvabiliteitsverklaring aangevraagd en ontvangen. Hiervoor is een meerjarenbegroting opgesteld. Er is een tijdelijke oplossing gevonden voor bewoning van de pastorie.
• Er is een nieuwe geluidsinstallatie geïnstalleerd.
• In november is er een avond gehouden voor de medewerkers oud papier.
• Er is een onderzoek gedaan naar luisteraars van de kerktelefoon via internet. Het zijn er nog enkele, dus we houden dit voorlopig in stand.

Tot slot willen we hierbij alle vrijwilligers die hebben bijgedragen tot het in stand houden van onze gebouwen of op een andere manier hun bijdrage hebben geleverd hartelijk bedanken voor hun inzet.

Jaarverslag jeugd 2023
Als jeugdteam willen wij klaar staan voor de jeugd in onze kerk. Aan de ene kant is dat coördineren van allerlei activiteiten, aan de andere kant is dat doorgeefluik zijn van jeugd naar kerkenraad. Zo zorgen we er voor dat de jeugd gehoord wordt. Ook klaarstaan voor de jeugd betekent pastoraat zijn voor hen. Als er problemen zijn willen we klaar staan voor hen.

Ook afgelopen jaar bleef het een jaar waarin ze zoeken bleven naar wat er wel kan en naar manieren waarop we de jeugd bij de kerk konden betrekken. Wil heeft een vragenlijst naar ouders met jonge kinderen gestuurd om zo inzicht te krijgen in de interesses van de kinderen en de ouders.

Oppasdienst: Tijdens de kerkdiensten van 09.30 uur kan er oppas aanwezig zijn. Er is een lijst met oppassers bekend. Als er kinderen voor de oppas zijn, wordt gevraagd dit voor te melden bij de bekende persoon.
Kindernevendienst: Elke zondagochtend is er kindernevendienst tijdens de preek, terwijl u daarnaar luistert gaan de kinderen naar de Aarkant voor hun eigen verhaal en bewerking. Omdat de kinderen (en de leiding) het als prettig ervaren, blijven de kinderen vroeg naar de nevendienst gaan en tijdens het voorspel van het slotlied terugkomen.
Kinderkerk: De kinderkerk zal niet doorgaan onder deze naam. Er is initiatief opgepakt om de kliederkerk op te zetten. In 2024 zal de eerste kliederkerk plaatsvinden.
WJJ: (Werkgroep Jeugd en Jongeren) Elke twee weken is er een WJJ-avond. De WJJ is voor de basisschoolkinderen van groep 5 t/m 8. De WJJ-bijeenkomsten vinden plaats in De Ark. Daar zijn meer mogelijkheden om buitenactiviteiten te doen als het weer dat toelaat. Helaas is er vanuit onze kerk geen leiding actief.
Vakantiebijbelwerk: In de herfstvakantie heeft het vakantiebijbelwerk plaatsgevonden. Voor de jongere groep was dat in IKC De Vaart en voor de tieners was een buitenspel. Een grote groep kinderen heeft deelgenomen.
Diensten voor jong en oud: Wil Cats helpt met het organiseren van de diensten voor jong en oud. Afgelopen jaar waren er weer 2 diensten.
Bruggroep: We zijn met een klein groepje jongeren. De groep is regelmatig bij elkaar geweest, en het waren mooie en nuttige bijeenkomsten.
Crosspro: Deze club is bedoeld voor jongeren van 12 t/m 19 jaar van beide protestantse kerken van Ter Aar. Naast gezelligheid met elkaar is er heel veel ruimte voor geloofsbeleving en gesprek. Crosspro vindt plaats tussen september en mei elke twee weken op vrijdagavond van 19:45u tot ongeveer 21:00u in de Ark. Helaas is er vanuit onze kerk geen leiding actief.

G. Voorgenomen bestedingen

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) en het plaatselijk diaconaal werk vertonen een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

H. Verkorte staat van baten en lasten van de kerkelijke gemeente, met toelichting

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
ANBI Aarkerk 2022

Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.

Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.

Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project. Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

I. Verkorte staat van baten en lasten van de diaconie, met toelichting

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
ANBI diaconie 2022

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.

Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.

Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project. Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

Door een aantal leden van kerk wordt papier ingezameld.